as we walked home

Sånt himla ruggigt väder de senaste dagarna. ÖSregn!
När jag hämtade Olivia på förskolan igår var jag den enda av 30 personer som bytte om barnet till regnkläder. Det är helt seriöst ingen som ens äger det till sina barn här!! Detta i ett land där det regnar var och varannan dag!?
Anyway :) Igår körde vi på hemmadag och åt pannkakor och idag efter hämtning ska vi gå till ett lekland.

Livi var så söt för ett tag sedan när hon vaknade och sa "morning mamma''. "Gomorron" svarade jag. 
Hon sken upp som en sol och sa "Just like muminmamman".
Numera säger vi alltid gomorron i en finsksvensk dialekt.
Det är jättesvårt för mig att bara prata svenska med Olivia. Jag försöker, och hon förstår mycket. 
Men långt ifrån allt.

Med liten bebis kommer jag vara strikt ifrån början. Så får Olivia lära sig därifran istället. Kanske blir det roligare för henne att prata svenska när hon vet att bebis förstår det också.

När jag var out and about med Olivia ifårn att hon var 6 månader brukade jag prata med henne på engelska, just för att vi är i ett engelsktalande land. Det känns ju inte särskilt inbjudande att stå och prata 'sitt egna språk' på en lekgrupp med 10 mammor som inte förstår en. Inte bästa sättet att skaffa vänner på, menar jag.
När vi efteråt kom hem (jag var ute på grupper VAJRE DAG) fortsatte jag prata engelska, som en vana. Och eftersom A pratar engelska blev det engelska på kvällarna också. 

Nej. Med bebis ska jag skärpa mig. Och jag kommer prata svenska med h*n även när vi är ute på vift. 
Vänner hittar vi ändå!
För vad vann jag på att prata engelska ute med Olivia? Ingenting. 
 
Bara EN vecka kvar tills min lilla tjej blir 4 år ♥

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, jag hade gärna varit tvåspråkig redan från början! :) Man får ett sånt försprång då!

2016-03-02 @ 16:26:35
URL: http://punkten.nu
Postat av: Anonym

I vilken vecka är du?

Svar: 33 :)
Trees

2016-03-02 @ 17:49:01
Postat av: Daniella 🌙

fyra år redan? wow! tiden går så fort. <3

2016-03-02 @ 20:00:24
URL: http://vapenbroder.blogg.se/
Postat av: Emma Sofie

jag har precis börjat följa din blogg och tycker det är jättekul att läsa om ditt liv, har alltid varit lite nyfiken på England och livet där :)

2016-03-02 @ 20:03:55
URL: http://frkenpisces.blogg.se
Postat av: FannyFredrica - [Fotografering]

Förstår att det kan vara svårt att växla så där mellan två språk. Det blir verkligen en vana! Kan din man svenska? :)

2016-03-03 @ 19:15:14
URL: http://fannyfredrica.se/
Postat av: Mamma

Förstår verkligen att det är svårt att växla hela tiden. <3

2016-03-08 @ 12:09:23


Namn:
Lat?
Blogg:

Öppna dig:

Trackback


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...